Op zoek naar het DNA van Varietas? 

Binnen Varietas werken echte hartwerkers. Wij stropen de mouwen op, maar werken ook altijd vanuit ons hart. Binnen Varietas zien wij diversiteit als de bron voor bloei. Belangrijke merkwaarden voor ons zijn: ambitieus en met lef ontwikkelen, het zoeken van verbindingen, de passie om van betekenis te zijn en elkaar en de wereld een stukje beter te maken en waar nodig en wenselijk te zoeken naar eenheid in verscheidenheid en inspiratie door variatie. 

Nieuwsgierig? Lees hier onze verhalen:

 

Niet alleen gymleraar maar een allround vakleerkracht!

21 juli 2022

De 29e jarige sportieve Eray Canlioz, geboren en getogen in Olst woont hier samen met zijn vriendin, zoontje van 3,5 en dochter van 1,5. In zijn jeugd was hij veel te zien op het voetbalveld als speler en later als trainer van de jeugdteams. In deze periode is zijn passie om kinderen te begeleiden aangewakkerd.  Na de opleiding Sport en Bewegen volgt Eray de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) waar hij leert hoe je kinderen kunt motiveren om te sporten en te bewegen, maar ook om een veilige omgeving te creëren voor kinderen en positieve gedragsverandering te stimuleren. Niet alleen op motorisch vlak maar ook op sociaal-emotioneel vlak wil hij bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen.  

Eray is zijn loopbaan begonnen bij het sportbedrijf in Almelo als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Om basisscholen te ondersteunen bij het neerzetten van goed bewegingsonderwijs en een gezond sport- en beweegklimaat, leent het sportbedrijf vakleerkrachten bewegingsonderwijs uit. In Almelo  werkte Eray o.a. bij De Egbertusschool en De Compaan, beide scholen vallen onder Stichting Varietas.  

Eray werkt nu bijna 2 jaar in Deventer, 2 dagen voor de Steenuil en 3 dagen voor het Palet in Deventer. ‘Het voelt hier net zo goed als in Almelo’. In concept zijn de scholen bijna hetzelfde en bestaat zijn werk uit meer dan alleen het geven van gymlessen. ‘Ik voel me een teamlid van de scholen ondanks dat ik in dienst ben van het sportbedrijf. Met de collega’s van het sportbedrijf is er regelmatig overleg en is er aandacht voor het bijhouden van ontwikkelingen op sportgebied. De combinatie van werken voor het sportbedrijf en de scholen van Varietas maakt voor Eray het plaatje compleet.  

‘Deze groepen zijn altijd vol. Dan doe ik toch iets goeds in de lessen’. 

Eray start zijn dag om 8.30 met gymlessen. Elke groep heeft 2 keer per week een gymles. In de middagpauze heeft Eray pleinwacht. Er worden spelletjes gespeeld en leerlingen met problemen kunnen bij hem terecht. Bij zowel Palet als Steenuil kunnen leerlingen 5 weken lang voor een klein bedrag meedoen met naschoolse gym van 14-15 uur. Eray is erg trots op het naschoolse aanbod. ‘Deze groepen zijn altijd vol. Dan doe ik toch iets goeds in de lessen’. Tijdens de lessen wordt extra ingezet op beweging. Via het sportbedrijf nodigt Eray sportverenigingen uit om op school trainingen te geven voor een aantal weken zodat de leerlingen kennis kunnen maken met een bepaalde sport. Zo heeft de hockeyvereniging van Deventer net een aantal trainingen gegeven op school en mogen leerlingen de komende weken een aantal keren meetrainen bij de hockeyvereniging zelf. In de wijken waar de Steenuil en het Palet staan, zijn in verhouding minder kinderen lid van een sportclub. Door kinderen zelf te laten sporten bij verenigingen worden zij enthousiast gemaakt en wordt de drempel lager om zich aan te melden.  

 ‘Door goed te luisteren en gesprekken te voeren ontstaat een vertrouwensband waardoor we eventuele problemen vroegtijdig zien en kunnen oplossen’ 

Naast het stimuleren van bewegen en de motorische ontwikkeling wordt veel aandacht geschonken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Zo legt Eray uit dat tijdens het sporten adrenaline vrijkomt waardoor leerlingen sneller emoties laten zien. ‘Door goed te luisteren en gesprekken te voeren ontstaat een vertrouwensband waardoor we eventuele problemen vroegtijdig zien en kunnen oplossen’. Door het monitoren van leerlingen, met behulp van zogenaamde BLOC-testen af bij leerlingen wordt inzicht gekregen in de vaardigheden en de potentie van leerlingen op het gebied van sport, bewegen en gedrag. Als blijkt dat leerlingen een motorische achterstand hebben wordt hier tijdens de les aandacht aan geschonken en worden zij bijvoorbeeld  gestimuleerd om mee te doen met de naschoolse gym. Hier helpt ook het programma ‘beweegwijs’ bij. Dit programma wordt in de pauzes ingezet bij zowel Steenuil als het Palet.  

Beweegwijs 

De methode stimuleert dat de leerlingen elkaar en zichzelf beter leren kennen en begrijpen. Het is aan de leraren om hier handvatten aan te geven. De methode is ook bedoeld om structuur te bieden tijdens de pauzes en leerlingen een extra stimulans te geven om te bewegen. Onderdeel van de methode zijn de aangebrachte kleurenzones op het schoolplein. Bij elke kleurenzone horen specifieke activiteiten die afgestemd zijn op de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen kiezen zelf in welke zone zij willen spelen. Zit een leerling bijvoorbeeld niet goed in zijn vel dan kan hij/zij ervoor kiezen om in de blauwe zone alleen te spelen en niet voor de rode zone te kiezen waar wedstijdjes worden gespeeld. Eray is een van de begeleiders van beweegwijs samen met de leraren. Daarnaast worden oudere leerlingen opgeleid tot juniorcoaches om jongere leerlingen te begeleiden bij het spelen. 

Gezonde scholen en het belang van bewegen 

Zowel Steenuil als Palet zijn gezonde scholen waar gezonde voeding wordt gestimuleerd. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in het traktatiebeleid van leerlingen die jarig zijn. De leraren besteden hier aandacht aan tijdens de lessen maar er is ook overleg met andere instanties zoals de GGD. ‘Hoe halen we leerlingen weg achter het beeldscherm met een zak chips?’ Het belang van gezonde voeding wordt besproken tijdens de lessen. Dit sluit goed aan op het stimuleren van bewegen en goed in je vel zitten. ‘Overgewicht is een steeds vaker voorkomend probleem en het is dan ook belangrijk om leerlingen zo vroeg mogelijk te helpen bij het maken van gezonde keuzes en ze te stimuleren om te bewegen’. In de rapportbesprekingen wordt dit onderwerp gezamenlijk besproken. Ten aanzien van bewegen is het allerbelangrijkst dat de leerlingen plezier hebben in sport en iets gaan doen wat ze echt leuk vinden. De verschillen tussen leerlingen zijn interessant. Iedere leerling is uniek! 

‘Als de leerlingen de gymles met een big smile verlaten, daar doe ik het voor! 

Voldoening haalt Eray naast het geven van de gymlessen uit de intensieve samenwerking met de leraren en de directeur over de aangeboden programma’s beweegwijs en gezonde school. ‘Op zowel IBS Steenuil als Het Palet ben ik niet alleen gymleraar, maar ben ik een allround vakleerkracht. Ik geniet ervan als ik leerlingen in de gang tegenkom en ze me begroeten met een hé meester en een high five of een boks. Als leerlingen tijdens de gymles iets niet durven maar een beetje begeleiding uiteindelijk toch hun grenzen weten te verleggen, dat is het mooiste wat er is’. En als de leerlingen de gymles dan met een big smile verlaten, daar doe ik het voor!’  

Media
  • Afbeelding2a