Op zoek naar het DNA van Varietas? 

Binnen Varietas werken echte hartwerkers. Wij stropen de mouwen op, maar werken ook altijd vanuit ons hart. Binnen Varietas zien wij diversiteit als de bron voor bloei. Belangrijke merkwaarden voor ons zijn: ambitieus en met lef ontwikkelen, het zoeken van verbindingen, de passie om van betekenis te zijn en elkaar en de wereld een stukje beter te maken en waar nodig en wenselijk te zoeken naar eenheid in verscheidenheid en inspiratie door variatie. 

Nieuwsgierig? Lees hier onze verhalen:

 

Zo ervaarde Lotte haar eerste jaar als juf op de basisschool: ‘Ik werd niet in het diepe gegooid’

14 september 2022



 Natuurlijk, als aankomend leerkracht heb je al ervaring voor de klas. Zo volg je in je laatste jaar de LIO-stage waarbij je aan het echte werk mag snuffelen. Maar als je straks met je diploma onder je arm voor het eerst in je leven alleen verantwoordelijk bent voor een groep leerlingen, kan dat een intimiderende gedachte zijn. Ben ik wel goed genoeg? En die oudergesprekken, is dat niet eng? Volgens Lotte Beunk,die net haar eerste jaar als leraar groep 4 en groep 0-1 erop heeft zitten, valt dat reuze mee. “Ik ben goed opgevangen.”

“Nog twee weken en dan zit het erop.” Het einde van het schooljaar komt dichtbij voor Lotte als ze haar verhaal doet. Haar eerste, want vorig jaar studeerde ze af aan de pabo. Maar bang was ze niet voor het echte werk. “Ik heb hier vorig jaar mijn LIO-stage gelopen, dat is je eindejaarsstage. Ik kon hier gelukkig na mijn LIO blijven, dus die overgang was heel soepel.”

Dat ze op dezelfde school kon blijven, was niet de enige reden waarom ze niet bang was voor haar eerste jaar. Ze werd namelijk uitstekend begeleid. “Ik ben heel goed door het team opgevangen en de directeur. We hebben een startersbegeleider en die helpt je. Ik stond in het begin ook niet alleen voor de klas, maar samen met iemand met ervaring. Ik heb het als heel prettig ervaren.”

Die startersbegeleider is Berdien van der Werf. Lotte legt uit wat zij voor haar heeft betekend. “Aan het begin van het schooljaar heeft ze meerdere lessen bekeken, en ze plant gesprekken met je in om te kijken hoe het gaat.” En ook op andere vlakken denkt de startersbegeleider mee. “Ik was dit jaar ook meteen mentor en ze helpt mij dan ook met de punten waar ik tegenaan liep.”

Alleen voor de klas

Maar hoeveel begeleiding je ook krijgt, je zult het uiteindelijk toch alleen moeten doen. En die gedachte vond Lotte toch best spannend. “Ik was zo bang dat ik alleen voor de klas kwam te staan. Er zal maar een kind z’n arm breken of er gaat iets anders mis. Maar ook het idee dat je nog niet goed genoeg bent. Wat moeten ouders wel niet denken. Ik ben nog heel jong en ga hun kinderen leren wat ze hier op school moeten doen.”

Daarnaast was ze natuurlijk student-af. En de overgang van het studentenleven naar het werkende leven, kan als een grote stap voelen. Maar die zorg verdween bij Lotte als sneeuw voor de zon. “Ik dacht ik ga het super druk krijgen en overuren maken, maar dat viel mij heel erg mee. Natuurlijk is het veel werk, maar het team is zó betrokken. Iedereen wil overal mee helpen, ik werd niet in het diepe gegooid. Ik werd aan de hand genomen door de startersbegeleider. Ik kon altijd om hulp vragen.”

Beeld versus werkelijkheid

Voldeed het echte werk nu eigenlijk aan het beeld dat ze er van had? “Het lesgeven wel, want dat doe je natuurlijk al vier jaar lang. Je bent de leerlingen en de interactie gewend. Maar er komen veel andere zaken bij kijken waar je je van tevoren niet zo bewust van bent. Je weet wel dat je oudergesprekken hebt en dat dat erbij hoort, maar er komt zoveel meer bij kijken dan wat ik van tevoren had gedacht.”

Dat is haar echter niet tegengevallen. Sterker nog, het mogen meedenken met bijvoorbeeld schoolreisjes en deelnemen aan vergaderingen waarbij je je mening kunt laten gelden, voegt juist wat toe vindt ze. “Als student zijnde word je daar minder bij betrokken en nu maak je deel van het team uit. Dus je wordt meegenomen in die beslissingen, je hebt inspraak en dat vind ik juist heel fijn.”

Hou jij ook zo van variatie?

Varietas is altijd op zoek naar goede leraren, schoolleiders en onderwijsassistenten. We zijn een organisatie met veel verschillende scholen en daardoor ook veel mogelijkheden om je te ontwikkelen en door te groeien naar de plek, die het beste bij jou past. Medewerkers die al in dienst zijn van Varietas krijgen via interne vacatures de gelegenheid om door te stromen naar de school/functie van hun voorkeur. We willen jouw talenten graag optimaal benutten!

Benieuwd naar onze vacatures? Bekijk ze hier.

Media
  • foto-lotte2-300x287